19 oktober 2009

Blogginlägg A: NYHETSVÄRDERING

Vad karaktäriserar en bra nyhet, och vad är det som gör att vi väljer att ta del av den? Det är frågan varje skribent frågar sig när det är dags att bygga kakan av ingredienserna. Med andra ord bygga en artikel av stoffet.

Det finns en mängd forskare som grävt djupare inom ämnet nyhetsvärdering. Bokhyllan skulle kunna bli fylld av endast dessa verk. De är dock alla i princip överens om samma grundstenar om vad som gör en nyhet bra och läsvärd.
Självklart skall det vara något nytt och aktuellt. Det som händer just nu är självklart mer attraktivt att ta del av, jämfört med 1700-talets historieböcker.
En bra nyhet ska också vara till nytta för läsaren, eller vara underhållande. Ja, varför skulle man annars vilja läsa den?
Nyheten ska också vara oss nära, både geografiskt och personligt. Naturligtvis blir jag mer nyfiken om nyheten ägt rum i min hemstad, jämfört med på andra sidan jordklotet. Det samma gäller det som man kan göra egen personlig anknytning. Människan håller alltid sig själv närmast, oavsett sammanhang. Vad det än handlar om, blir det mer intressant om nyheten drabbar just dig.

En nyhet, som ploppade upp för första gången den 10 september (på min födelsedag för övrigt), var nyheten om de giftiga jeansen. Det är en nyhet som fortfarande inte har svalnat. Jag hörde ett inslag om det på radion senast i förrgår. Det är ett underbart exempel på mitt sistnämnda exempel för vad som gör en nyhet intressant. När man får nyheten om att ens jeans kan framkalla klåda, allergier eller i värsta fall brännskador blir vi alla intresserade. Jag menar, vem har inte minst ett par jeans liggande hemma i garderoben? Eftersom att vi alla är ägare av ett par jeans, berör det oss personligen exakt där vi befinner oss just nu. Det blir alltså nära både geografiskt och personligt, plus att vi inte visste om det sedan tidigare. Perfekt - en bra nyhet! Att 60 människor har dödats i Pakistan samma dag, blir plötsligt inte lika läsvärt som historien om jeansen. Hur hemskt är inte det kan man fråga sig? Som jag sa, människan håller alltid sig själv närmast. Vi i Sverige befinner oss ganska långt ifrån Pakistan, samt att vi med största sannolikhet inte känner något av de 60 dödsoffren. Hur hemskt det än låter, kommer därför majoriteten av oss att läsa nyheten om jeansen framför historien om döda i Pakistan. Varför? Jo, för att det drabbar just dig.

En annan fråga som många av oss frågar sig just nu är: Vem kommer att bli ny förbundskapten för det svenska herrlandslaget i fotboll? Det är nu klart att Lars Lagerbäck avgår, efter sina elva år på tronen. Det spekuleras fram och tillbaka om vem som kan bli ersättaren. Det hetaste tipset just nu är kanske Sven-Göran "Svennis" Eriksson. Vem det nu blir, återstår att se. Men en sak är säker, jag är inte ensam om att följa händelseförloppet. Först och främst, det berör oss svenskar för det ligger oss nära geografiskt. Det är också över lag många svenskar som är fotbollsintresserade, och det berör oss då personligt. I alla fall då det handlar om landskamper. Det är helt klart en nyhet som intresserar oss, eftersom att fotboll ligger oss varmt om hjärtat. Efter matchen mot Danmark på nationaldagen i år, har jag flertalet gånger sagt att det ultimata är att alltid sända fotboll på denna dag. Tror aldrig vi haft så många patriotiska svenskar innanför rikets gränser på nationaldagen, trots att vi till Dannebrogens glädje tyvärr förlorade matchen. Oavsett, vem som blir ny förbundskapten är just nu en het nyhet.

Sist men inte minst. Svininfluensan. Tror ingen kan ha undgått att få information om detta nya virus. Att det berör oss mer om det är geografiskt nära märker man nu extra tydligt. I lördags skrev NWT att man nu har bekräftat fall av svininfluensan här i Karlstad. Plötsligt låter folk mer oroliga än tidigare, och det diskuteras om hur vida man ska vaccinera sig eller ej. Varför detta plötsligt ökade intresse? Jo, för att nu har vi fått smaka på ett fall i vår närhet. Det blir då mer aktuellt, en mer intressant nyhet. Jag själv, som sitter här med min förkylning och skriver, funderar över samma sak. Ska jag vaccinera mig? Jag har hört att man inte kan bli smittad av svininfluensan om man redan har ett virus i kroppen. Jag med min förkylning sitter alltså för tillfället säker. Jag är därför just nu, för första gången ganska tacksam för min snoriga näsa. Jag lutar mig därför tillbaka och följer den nu -för oss Karlstadbor- ännu hetare nyheten och bestämmer mig angående vaccinationen en annan dag.

4 kommentarer:

Charlotte Granrot sa...

Levande och intressant berättat. Inte så akademiskt (tråkigt).

Du får med teorin bakom nyhetsvärderingsprinciperna på ett bra sätt: det är kort, begripligt, levande och dessutom väl invävt i texten.

Språket var bra. Det enda jag tänkte på var att du skulle kunna variera texten ytterligare, som till exempel i meningen: ” En annan fråga som många av oss frågar sig just nu är:” där du skulle kunna byta ut frågar sig mot ställer sig (för att få bort: fråga-frågar sig).

Lotta Larsdotter sa...

Håller med Charlotte, levande och intressant berättat. Bra kopplingar till teori. Precis som du skriver är det skrämmande att förmodligen fler lockas av jeansstoryn än av händelserna i Pakistan. Men det som saknar geografisk och/eller kulturell närhet blir för abstrakt, för svårt att ta till sig och relatera till.

Kristine Kickie Johansson sa...

En jättebra nyhetsvärdering tycker jag. Du lyckas med att skriva det som i stort ett vanligt blogginlägg utan att man direkt tänker på att det är en skoluppgift. Du tar upp det typiska med att vi lättare tar till oss giftiga jeans som vi själba använder än vad som sker i Pakistan. Du nämner också Lagerbäcks avgång som blir en typisk följetong i nyheterna, helt riktigt.

Liselotte sa...

Jättebra text och bra reflektioner, Emelie. Jeansen jämförda med Pakistan var ett bra grepp! Du drar förstås helt rätt slutsatser vad gäller hög grad av identifikation med mera. Och jag tycker som övriga tyckare här i inlägget: teorin och kurslitteraturen lyser igenom men inte så att det stör lättheten i texten.
Förbundskaptensnyheten är förstås så folklig att den bli given. Och svininfluensan, där kan vi tala om hög grad av identifikation + att den innehåller kris- och riskjournalistikens "häliga" osäkerhetsfaktorer: Hur farligt? Hur omfattande? Hur många? Hur länge? Hur sjuk? o s v...
Mycket perosnligt skrivet också, att du avslutar med din egen snoriga näsa som ett skydda mot den elaka Swine Flu. Bra blogg-dramaturgi!
Tack för god läsning,
Hälsningar
Lselotte