09 mars 2009

Feminist javisst?

Nu är jag ju för visso några minuter sen, med tanke på att almanackan plötsligt visar 9 mars istället för 8 mars. Tanken var ju att vara lite klyschig och författa ett inlägg till äran av Internationella kvinnodagen. Men, som man brukar säga. Bättre sent än aldrig.

Jag satt på en föreläsning på Uni i fredags. Vår lärare gav oss frågan "Hur många här inne ser sig själva som feminister?"
Till min stora fasa insåg jag att jag tillhörde minoriteten av vilka som valde att sträcka upp händerna och uppge att man ser sig som feminist. Min lärare blev lika förvånad som jag själv och kom med en följdfråga. "Så det är alltså fler än hälften i detta rum -inklusive en grupp kvinnor- som anser att kvinnor inte skall ha lika rättigheter som män?" Då var det ju förstås många som började vrida på sig i bänkraderna. Inte hade de räknat med en sådan obekväm följdfråga.

En tjej i samma sal lättade då på hjärtat och svarade. "Det anses ju så fult att vara feminist nu för tiden. Så det är därför jag känner mig lite osäker". Jag har bara en sak att säga. Va? Vadå anses som fult? Är man feminist så är man det som ordet har som riktig svensk betydelse. Man är inte vad som anses. Folk kan ju få tycka att jag är ful som feminist om de tycker att de är rätt. Men, de har då valt att definiera ordet på helt fel sätt. Jag är feminist till den grad att jag faktiskt står för ordets betydelse. Om du väljer att slå upp ordet feminist i Svenska akademiens ordlista över svenska språket kommer du att få en korrekt betydelse. Ordet feminist betyder "anhängare av rörelse för kvinnors jämställdhet med män". Om folk tror att jag går ut varje vecka och kastar stenar på män och liknande för att jag är feminist. Då har de verkligen en snedvriden bild av vad feminism går ut på. De som utför saker som att exempelvis kasta sten, är inga feminister. Jag vet inte vad jag skulle välja att kalla dem. Men definitivt inte feminister.

Jag tycker att det är rent av tragiskt att människor, framförallt kvinnor, är tveksamma till om de är feminister eller ej. Att människor skulle vilja ha ett hundraprocentigt jämställt samhälle är för mig en självklarhet.

Om det skulle skrämma någon att kalla sig feminist av den anledning att de tror att de ska bli uppfattade på ett felaktigt sätt. Välj då istället att säga att du är feminist, plus definiera på vilket sätt just du anser dig som feminist.

Hej. Jag heter Emelie Pettersson och jag är feminist. Jag anser alltså att jag har rätt att leva i ett jämställt samhälle då jag har exakt lika rättigheter som alla män. Jag vill behandlas lika, oavsett mitt kön.

Vi kommer aldrig att få ett jämställt samhälle om folk plötsligt blir rädda för att kalla sig feminist. Se istället till att återupprätta ordets sanna och riktiga betydelse. För det är fint att vara feminist. Inte fult.

Där sätter jag punkt.
God kväll.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt. De flesta står såklart bakom definitionen av ordet och dess förklaring du nämner.

Däremot rent språkligt i vardagen är det en helt annan femma. Det är ungefär som slang för kvinnor med komplex för att män är mer framstående inom uppmärksammade områden. Samtidigt, står jag bakom kampen för att kvinnan skall vara exakt jämställd med mannen.

Som man undrar jag dock verkligen, på vilket sätt diskrimineras kvinnor numer? Jag tycker det känns krystat och obefogat att säga att vårat samhälle inte jämställt.

Emelie Pettersson sa...

Det är det där med hur man ser det i vardagen som jag menar att man måste förändra. Det funkar inte att man skall definiera feminist som något fult.

Sen att du som man inte kan förstå på vilket sätt kvinnor diskrimineras tycker jag är ganska trist.
Kolla bara exempelvis på en nyexaminerad jurist. Då får kvinnor rent statistiskt ungefär 2000kr mindre lön varje månad. Ganska mycket om du frågar mig.

Sen en sådan enkel sak som kvotering. Som jag för övrigt är emot. Det skulle ju inte behöva existera om kvinnor faktiskt fick chefjobb på samma förutsättningar som män. Eller att lönerna för ett yrke sjunker tidvis ju mer kvinnor som kommer in på arbetsmarknaden för just det yrket...

Alla får ha sin åsikt. Men att samhället inte är helt jämställt är min åsikt.

Anonym sa...

klart man är feminist! sjukt vore ju om man inte vore det! skulle vilja se den tjej som inte kallar sig feminist, sen gnäller när hon får sämre lön än en kille, fastän de har samma kvalifikationer för samma jobb & utför samma arbete.

Anonym sa...

Gjort idag?=) Feminist?? Sägs de inte att vi ska vara rättvisa här i landet?? då är de väl inte lönt att vara femininst. Då sägar man ju typ bara på folk.

Anonym sa...

Önskar att det fanns ett blogginlägg med rubriken "Demokrat javisst" och avsnittet om debattens oskrivna (?) regler jag kunde hänvisa till. Att alla ska få yttra sig och att ha en rätt att få kommentera och replikera.

Publicera en åsikt, publicera alla.

Anonym sa...

Sv: är det då inte bätre att alla partier och alla företag och sammhälle är 50% kvinnor och 50% män och att alla som har samma jobb ska få lika betalt.

Emelie Pettersson sa...

Det är ju just det som är grejen snälla du. Att alla skall ha lika lön och övriga rättigheter oavsett kön är ju vad jag eftersträvar. Jag vill ha ett jämlikt samhälle, inte att kvinnor skulle få bättre lön än män. Som sagt, för jämställdhet!

Anonym sa...

ja jag hoppas iaf att mitt inlägg inspirerade några. tycker det är kul att dela med sig av det man kan till andra =)

Anonym sa...

jag håller med, verkligen. när jag säger att jag är feminist så får jag olika reaktioner. den löjligaste är nog: "höhö, du är feminist för att du har fått för lite kuk". jag förstår inte hur det INTE kan vara en självklarhet att kvinnor och män ska behandlas lika. jag förstår inte hur folk kan tveka, särskilt inte kvinnor. vill dom bli underordnade män? nej, det här är helt sjukt.
stå på dig som feminist!

Anonym sa...

Jag blev så glad av att läsa dethär! Förstår mig faktiskt inte på kvinnor som inte kallar sig feminister - jag tycker det är varje kvinnas självklara ansvar.

Vi bör dels göra det för vår egen skull: För att få lika lön för lika arbete, och framför allt för att motverka sexismen som fortfarande är så accepterad i samhället. Men vi bör också göra det för att visa solidaritet med kvinnor i samhällen där jämställdheten inte alls kommit lika långt som i Norden.

Jag tror som du, att motviljan mot feminismen väldigt långt bygger på missförstånd kring begreppet: Det handlar inte om att hata män, och inte heller om att helt förneka att män och kvinnor är olika.
Det handlar om att bli medveten om de val man gör istället för att bara leva blint i sin roll och göra vad en kvinnan "förväntas" göra. Och det handlar om att inse att män och kvinnor är lika värda och har samma potential till att utföra samma arbeten.

(Det blev visst en lång kommentar... Men jag kunde skriva en bok om dethär!:))

Anonym sa...

jag saknar dig också. <3 på riktigt.