18 januari 2009

Att göra en höna av en fjäder

Antar att jag är en av många som inte lyckats undgå denna hysteri som plötsligt blivit kring Liza Marklund. Det skall tydligen ha framkommit bevis som tyder på att Marklund ska ha ljugit i sitt litterära verk Gömda. Ni får ursäkta om ni anser mig ta för lätt på saken, men jag anser att fallet blivit lite överdrivet förstorad. "Skandalen" får så mycket plats i media för tillfället att man kan tro att det är ett hot i samma skala som miljöfrågan etc. Nej, jag tycker det hela är urlöjligt.

Jag har läst boken, och jag tycker det är en jättebra bok. Visst, även jag ser att titeln utgörs av "Gömda - En sann historia" Men gud, det är för mig en självklarhet att man lägger till eller tar bort delar efter eget tycke. Det är vad som gör en god skribent. Jag skulle gissa på att det inte finns en enda historia som påstås vara sann, som faktiskt är sann till ett hundra procent då det hamnar på papper i form av ord.

På varje artikel man läser om fallet kan man hitta åsikter från landets övriga författare. Jag blir sanslöst irriterad på att man hittar författare som är -enligt mig- ljusår från att författa i samma klass som Marklund, skall kläcka ur sig kommentarer om att svenska folket äntligen förstår vilken bluff Marklund är. Att hon aldrig kommer skriva något som är värt att minnas för svensk litteratushistoria. Bla bla bla. För mig låter det som avundsjuka. Ren, skör avundsjuka. En del av de som går till angrepp är avundsjuka på Marklund som god skribent, och tar nu chansen att få trycka ner henne i en djup grop och försöka sno åt sig av hennes stjärnglans. Ha! Good luck!
Inte nog med att B-skribenter skall sitta och kasta skit på henne i detta skall vissa dessutom förstora det hela ytterligare genom att hitta på. Marklund skall ha ljugit om huvudkaraktärens utbildning och angett att "Maria" ska ha haft högre utbildning än vad hon egentligen hade. Så nu tolkar vissa detta som att Liza Marklund har förakt mot de "lägre klasserna". Hon ska dessutom ha framställt mannen (med arabiskt ursprung) som värre än vad det i verkligheten var. Så nu är hon visst rasist också. Jag tycker det är så sanslöst skrattretande hur folk hela tiden lyckas göra en höna av en fjäder. Jag frågar mig själv, har folk så tråkiga och händelselösa liv att de måste hitta på saker om andra?

Visst, så här i efterhand skulle Marklund kanske ha valt att kalla boken "Gömda - Baserad på en sann historia". Ja, för att idag slippa alla dessa befängda anklagelser. Från att ha lagt till egna ideér i sin bok har hon visst gått från en av Sveriges främsta skribenter till att vara rasist och en person som föraktar lågutbildade. Jag säger bara en sak.. suck..

Den bok som för tillfället tar plats på mitt sängbord är i vilket fall Nobels testamente av Liza Marklund. Om Gömda var sann eller ej spelar mig ingen roll i detta fallet. Ingen skall komma och kalla henne som dålig författare! Så det så!

Inga kommentarer: