01 januari 2009

Happy new year

Första dagen på detta nya år. Alla sitter med frågor i huvudet; Blev 2008 vad jag hade tänkt mig? Vad vill jag uppnå under 2009? Jag frågar mig också dessa frågor. Men, varför? Varför ska man ha massa förhoppningar inför det nya året? Visst är det bra med förhoppningar, jobbiga och ansträngande dagar går lite lättare om man har något att se fram emot. Men om förhoppningarna man byggt upp går fel, då blir ju fallet betydligt längre än om man inte hade några förhoppningar.

Frågan i sig är ganska komplicerad att ha ett "rätt" svar till. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte har några förhoppningar. För det har du, jag och alla andra. Alla hoppas på något.
Saker blir sällan som man tänkt sig. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att det blev dåligt. Även om det blev dåligt, kanske man lärde sig något. Jag ser nämligen så på allt man upplever. Inget man får utstå är i onödan. Det kommer alltid komma en dag då man drar nytta av en tidigare erfarenhet. Vare sig den tidigare upplevelsen var av bra eller dålig karaktär. Allt är inte svart eller vitt. Kanske låter som att jag ser på saker lite väl positivt. Men, jag tror att allt händer av en anledning. Om det är sant eller inte spelar ingen större roll - man hanterar i vilket fall motgångar på ett bättre sätt.

Inte ens gårdagens nyårsafton blev som vi tänkt oss. Trots noggrann planering gick ett och annat snett och vi fick tänka om. Men kvällen blev trots allt lyckad! En kväll med sina närmsta och en och annan oväntad händelse. Men, en fin kväll.

2008 var för mig ett år med stora förändringar. De flesta har endast varit positiva. Flytten ttill min studentstad har inneburit en mängd nya möten. Jag har funnit många fler av den vara som ligger mig allra varmast om hjärtat, goda vänner.

Jag ångrar inget av 2008. Även om jag handlat fel och att vissa saker inte alls blev som jag tänkt mig, har jag lärt mig och gör rätt nästa gång. Allt som krävs är lite positivitet. Jag önskar mig själv och er alla lycka till, ingen vet vad som oss väntar under 2009. Det återstår att se.

Inga kommentarer: