27 december 2008

Gasen i botten!

Jag har idag -liksom väldigt många andra- sprungit ett race på mellandagsrean. Varför jag gör det frågar jag mig varje år, man hittar ju ändå aldrig något man vill ha. I alla fall inte på rean.

På grund av att alla dessa stressade människor skall ut och shoppa, blir det extrem trafik kring köpcentrumet, vilket idag resulterade i en trafikolycka. När folk fick höra att det varit en olycka hörde man massa mummel om att folk alltid kör för fort och att det är därför det händer olyckor. Personligen är jag inte alls säker på att det är på grund av de som kör fort som de flesta olyckorna sker. Ganska många olyckor sker i samband med omkörningar. Men kan man verkligen klandra fortkörarna för alla olyckor? Nej säger jag, inte helt rätt. När jag själv kör om, är det inte för att jag kör fortare än alla andra, utan för att den framför kör betydligt långsammare än vad som är tillåtet. Visst, jag tvingar ingen att köra i 70km/h bara för att det är vad som står på skyltarna. Ni som föredrar att köra i 50km/h, be my guest! Men, ha vett att flytta på er när ni får långa köer efter er! Istället för att 20 bilar skall köra om och riskera en olycka, kör åt sidan och släpp förbi dem!

För er som inte fattat min poäng; klandra inte bara fortkörarna, jag anser att de som kör "för långsamt" också har sin del av kakan när det gäller att orsaka olyckor!

Kör försiktigt,
God kväll.

3 kommentarer:

Anonym sa...

men om alla höll hastigheten då? Jag menar kör alla långsamt sker det ju inte lika många olyckor. Oftast är det ju så att dom som kör fort orsakar de flesta olyckorna och kanske beror det på de som kör långsamt men det är fortafande inte dom som kör långsamt som är själva orsaken.

Håller iof. med dej om rean ;) knäppt att så många går man brukar ju som sagt ändå aldrig hitta nåt som man verkligen vill ha

Emelie Pettersson sa...

På den punkten där du anser att det är fortkörarna som är orsaken, har vi skilda meningar. Jag menar som så, att om man kör om för att den framför kör betydligt långsammare än vad som är rekomenderat, är det ju den man kör om som orsakat omkörningen och på så vis också orsakat olyckan. Tycker du inte? Där emot då folk kör om trots att den framför håller bra hastighet, då är omköraren, enligt mig, orsaken!

Skönt att vi är överns om rean iaf! ;)

Gott nytt år på dig, vem du nu är! ;)

Anonym sa...

oh baby give me one more chance, to show you that i love you. NÄ MEN ÄRLIGT. VARFÖR, i guds namn, sågs vi inte?:'(