04 december 2008

Say I do..

Vårt samhälle får hela tiden nya ideal om hur man ska vara och hur man skall bete sig för att uppfattas som "hipp". Ibland kommer vågor av mode, som jag i detta fall inte alls gillar. Jag skall snart berätta om vad jag starkt motsätter mig..

Vad jag har märkt är det fler och fler som förlovar sig nu för tiden, kanske främst i de yngre åldrarna. Problemet är, enligt mig, att det verkar vara någon ny grej för att till exempel märka ut att "han/hon är upptagen, så back off!" Man hör folk komma och säga; "På lördag skall Jag och han/hon förlova oss". Helt sjukt! Jag tycker att det är absurt. Unga människor som inte är mer än 17-18 år gamla bestämmer sig för att de ska gå och förlova sig. De tar ju ungefär lika lättvindigt på det hela som att säga att "På lördag ska Jag gå och köpa nya skor". Det har blivit något man gör om man varit tillsammans tre-fyra månader, helt normalt, man märker ju bara ut sitt revir. Eller?
Det nästan ironiska med det hela är ju att det i många fall slutar med att ringen åker av fingret lika snabbt som den hamnade där. Jag vet inte, ska jag skratta eller ska jag gråta?

Jag undrar, vart har romantiken tagit vägen? Kalla mig gammaldags och konservativ, men i min mening är en förlovning något riktigt stort. Det är verkligen inget jag tar lätt på och skulle kunna tänka mig att sitta och bestämma ett datum då man ska gå hand i hand till juveleraren och beställa ringar, i syfte att visa att mannen i fråga tillhör mig och endast mig. Visst ska han bara tillhöra mig, men inte när jag är 17 år för att jag vill vara cool och modern. Tur att jag inte är 17 längre..

Nej, ska jag någon gång säga I do, ska det vara på riktigt. Det ska vara i syfte att jag vill gifta mig. Det ska vara som i sagorna, i drömmarna, i fantasin som i filmerna! Det ska vara romantiskt. Får jag inget frieri som innefattar romantik och nedstigning på knä, då lär mina läppar vara för evigt förseglade. Man kommer inte få höra ett enda litet I do..

With love.

4 kommentarer:

Karin-Barin sa...

Grejen är den att eftersom sex inte längre är det som "fulländar" förhållandet så måste folk ta till mer drastiska återgärder för att visa att de uppskattar varandra. Att ha sex med varandra är inget speciellt, det gör man med vem som helst, så istället måste man utbyta ringar för att visa att man gillar varandra. Känns lite stört om du frågar mig.

Karin-Barin sa...

Haha jo allt är relativt. Jag har ingen aning om hur gammal du är så jag har inget konkret att jämföra med.

Det känns som att folk försöker kompensera brist på mening i livet med saker som "ska" vara meningsfulla, såsom bland annat sex och förlovning. Men om du har sex med alla du blir kära i och sedan förlovar dig med dom så måste det kännas lite taskigt när det enda som är kvar är att gifta sig. Äsch jag vet inte, jag är nog bara lite trött på min samtid. Folk borde förlova sig med varandra för att det betyder något, inte för att det borde betyda något.

Karl Tiselius sa...

Du (och Karin) har helt rätt, men själv har jag inte kommit i kontakt med någon som förlovar sig...

Anonym sa...

haha, greven är helt klart läskig men det gick lite bättre att titta nu! i början var jag jätterädd men sedan vågade jag titta med båda ögonen till och med! om han inte hade haft dom där tänderna som stod åt alla håll så skulle jag nog inte kunnat titta, men dom gjorde det lite mindre läskigt! ja eller hur, det är så himla fint med film och skitsnack och skvaller! hoppas att du lyckades somna! (: puss