08 december 2008

Året var 2009

Några dagar in i december sitter kanske en och annan och funderar ut nästa års nyårslöfte. Själv ska jag inte ha något löfte, verkligen inte min grej. Jag brukar ge saker en chans, så jag har faktiskt prövat på det där med löften. Någon gång för en massa år sedan lovade jag mig själv att inte äta godis. Men, när någon sedan kom och tryckte upp min favoritgodis mitt framför ögonen på mig. Då är man körd. Jag tryckte i mig godisen med fin aptit och tänkte "Jag tar nyårslöftet nästa år istället.." Men det blev aldrig något nytt löfte. Att ha ett löfte till sig själv ska väl innebära en förbättring för mig kan jag tycka. Att man ska bli av med ett mindre önskvärt beteende. Så varför ska då jag, som inte behöver tänka på vikten, sluta äta godis? Jag ser inget nöje i att avstå från de där underbart goda små röda godisarna, bara för ett nyårslöfte. En gång gjorde jag ett löfte som faktiskt skulle förbättra mig. Jag skulle sluta svära. Men, när jag ungefär fem minuter senare var klantig nog att drämma tån i en tröskel, var också det löftet brutet. Med tanke på att den ramsan lät som allt annat än en vacker visa om blommor och blad, lämnar jag den åt fantasin. Att trappa ner på svärandet var dock en bra sak, för det var nedtrappning som det också slutade i. Ett vackert språk skall förbli vackert, utan ord man blir svart på tungan av. Eller ja, det var ju vad jag skrämde mig själv med. Frågan är om jag ens gick på det när mamma sa det till mig när jag var 7 år..

Som ni hört är jag inte mycket för nyårslöften. Men, ganska intressant är det när människor siar om det nya året. Jag läste förut i det nyaste nummret av Fokus om vad folk anser om det kommande året. Tydligen kommer vi att resa ännu mer under 2009 än i år, och det resmål som kommer ligga högst på listan är Frankrike. Frankrike var kanske inte vad jag hade gissat på. Men, why not. En storstadsresa är nog faktiskt precis vad jag skulle kunna tänka mig. Vi kommer också säga farväl till vår DVD-spelare och istället satsa på Blueray. Själv tror jag inte att Blueray kommer ha sådan genomslagskraft, men vi får väl se. De tror på att Israel kommer att utveckla ett nytt system för uppladdning av elbilar. Det kanske kan mindska den vattenbrist som man tror kommer inträffa. Det är nämligen så att den ökade förbrukningen av biobränsle bidrar till vattenbrist. Det krävs nämligen drygt 9000 liter vatten för att odla soja till 1 liter biobränsle.. Helt sjukt ju!

Jag undrar dock hur mycket av det som egentligen kommer stämma när man sitter här vid samma tidpunkt om ett år. Tidningen The Economist som har gjort sammanställningen gjorde en likadan inför år 2008. Det blev dock ett ganska fett bakslag då man kollar på hur det egentligen blev. Man trodde verkligen inte på en bankkrasch på Wall Street. Men, vad jag tycker så knackar finanskrisen på dörren hos ganska många. Man trodde att oljepriset skulle vara hälften så högt som vad det egentligen stod i när det var som dyrast. Man trodde också att USA:s president skulle vara en kvinna vid namn Hillary Clinton. Ack så fel de hade. Jag kan nämligen se ganska många olikheter mellan henne och segrande Barack Obama.

Jag tycker det är intressant att läsa om vad folk tror kommer inträffa. Jag själv tänker inte varken tycka eller tänka om år 2009 förns om ett år när jag har upplevt saker och har en åsikt om det hela. Tills dess tänker jag ta dagen som den kommer. Ingen idé att planera en massa, det blir ändå aldrig som man tänkt sig.

Nu ska jag sluta snacka år 2009 och koncentrera mig på nuet. Jag har en en väska att packa, för den ska åka med mig på planet till Stuttagart imorgon!
Adios!

2 kommentarer:

sofiagustavsson sa...

nejnej, men hörruduu.. du ska komma hem till mej först iinnan tysklan söta du. Du glömmer de hela tiden, söt nöt. Ses imorn, can't wait!

Anonym sa...

HURRA HURRA HURRA A! jag kan lämna kommentarer på din blogg nu emsan. hur är/var tyskland? hur gick det o köra? tydligen ganska så bra med tanke på att du kom fram, hihi:) NU KOMMER DU HEM SNART! ska vi leka igen då? de tycker jag. :) jag tänker inte skriva vem jag är, för det tror jag att du redan vet.:) kiss 'n love.