15 december 2008

Galen färd på autobahn

Har precis skuttat in i lägenheten efter ett besök hos vänner i Stuttgart. Trevligt var det! Favoriten blev nog all shopping och besök på julmarknad. För er som inte besökt en tysk julmarknad är det verkligen något jag kan rekommendera! Jag lär åka dit igen.

På väg till all denna shopping bar det av på autobahn. Jag har åkt med flera tyska invånare och är lika chockad varje gång. Jag fattar verkligen inte sättet att köra bil. Gasa på med en hastighet av 140-150km/h och köra på fyrans växel. Är det bara jag eller känns det inte extremt galet? Motorn skriker och mätaren visar nästan 5000 varv. Nog för att jag inte tyckte att körkortsteorin var höjdpunkten på veckan då man höll på med det, men jag lyckades då snappa upp att man inte bör överskrida 3000 varv. 5000 varv är ju helt sjukt, både ekonomiskt och framförallt ur miljösynpunkt. Här i Sverige är vi insatta i så kallad "Eco-driving" för att spara både pengar och mindska utsläppen. Men, det känns som att Sverige blir som en "piss i Missisippi" när vi med våra ca 9 miljoner invånare tänker på det, men att Tysklands ca 84 miljoner inte alls har det i tankarna. Visst, ska man hålla till på autobahn får man se till att ha drag i motorn, men, 5000 varv? Och dessutom ha två växlar kvar.. Nej, helt sanslöst om du frågar mig.

Man kan ju hoppas på en å kallad dominoeffekt. Sverige var ju till exempel ganska tidiga med att införa rökförbud på krogen. Nu har många tagit efter detta, bland annat Tyskland. Man kan ju hoppas på att lite mer vett om miljötänk även kan inspirera!

Inga kommentarer: