01 december 2008

Det var verkligen bättre förr!

Här sitter jag. Första december, första luckan av 24 är öppnad och jag har aldrig känt mig lyckligare. Om ni inte kände av ironin i det hela kan jag tala om att jag faktiskt ljög. Jag kollade förut på årets julkalender, Skägget i brevlådan var visst rubriken för i år. Det kanske är lite tidigt att totaldissa det hela, men likt när man pratar om män brukar ju oftast det första intrycket vara det riktiga! ;) Om då första intrycket stämmer även i detta fallet med julkalendern så kommer den då rakt inte dyka upp i toppen på min lista över "De bästa julkalendrarna genom tiderna". Aldrig, never ever, inte en chans.

Med risk för att låta som gamla fru tant så vill jag bara säga att det var bättre förr. "På min tid" fick minsann barnen växa upp med en bra julkalender. Frågan är vilken som är den absoluta favoriten. Det finns ju så många bra att det blir omöjligt att bestämma sig för en enda. Mysteriet på Greveholm, Sunes Jul, Pelle Svanslös, Pettson och tomtemaskinen.. ja, listan går att göra mycket längre. Jämför dem med förra årets julkalender -som jag inte ens kommer ihåg vad den heter- så lär ju fjolårets med största säkerhet bli den utklassade.

Jag ska ta mig en titt imorgon också. En chans till kan den få. Det gäller ju trots allt något så heligt som julkalendern. Men jag tycker att vårt kära Public Service borde ta sig en funderare på om dagens julkalendrar verkligen uppfyller deras mål i att tillfredsställa allmänhetens intresse vad gäller julkalendern. Jag säger, varför inte gå tillbaka ett x antal år och sända repriser av de kalendrarna som var då? Blir som att slå två flugor i en smäll om du frågar mig. Barnen får uppleva glädjen av en riktig julkalender. Och vi lite äldre får oss en njutbar nostalgitripp och får återuppleva dessa gamla klassiker en gång till. Det är min idé, för det var trots allt bättre förr!

Där sätter jag punkt. Tack för ikväll.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad härligt bitter du är emelie! (jag kan inte hjälpa att jag gillar när folk är lite bittra, jag tycker att det är ganska mysigt!) men jag håller inte riktigt med dig, jag fnissade jättemycket åt anders och måns igår och längtar efter att se andra delen ikväll! (:

Anonym sa...

ja eller hur sam-kika julkalendern (eller gamla julkalendrar) måste bli av! efter tentan har man ju äntligen lite tid till sånt igen! när åker du till tusklandet och hur länge blir du borta?

Anonym sa...

ja, en förfest måste vi ju ha! man får ju sitta jävligt länge och skriva tentan så då blir det förfest direkt när man är klar nästan! hos mig går det alltid att vara, fast om det kommer konstiga människor så får dom kissa i skogen för dom får inte komma in i mitt rum och låna min toalett. haha! (: