30 november 2008

Det går utför efter att man är 20 år fyllda..

Första advent. Härligt! Jag gillar verkligen känslan man får i kroppen på första advent. Många människor brukar ju gissa på att ordet advent betyder väntan. Men, det betyder ju ankomst. Jag förstår precis den betydelsen. Vid första advent känner man mer och mer att julen smyger sig på mer för var dag som går. Dessutom, trevligt med adventsfika :)

Igår kväll var en kväll som dock inte var lika rogivande som denna morgon. Jag satt chockartad och lyssnade på en vild debatt om vid vilken ålder man blir gammal. Alla som kunde identifiera sig med en ålder av 20+ verkade anse att de alla höll på att bli riktigt gamla. Hallå eller! Kom tillbaka när du är rynkig och stel, då börjar man bli gammal! Inte när man precis fyllt 20! Det var dock den genomgående uppfattningen, man kan fylla 20. Det är kul att fylla 20, men sen går det bara utför. Jag hörde stressen hos de små liven. Hysterin över att åstadkomma allt det där man måste innan man slutligen ska dra sig tillbaka. Tydligen oskriven regel att innan du fyllt 30 ska du ha skaffat både vovve, villa och volvo. Där satt jag, glad 19-åring som bara väntar på att fylla 20 så att livet kan börja på riktigt. Medan många övriga verkade mer än villiga att kasta över några år till mig, som för den delen gladeligen skulle tagit emot dem. 19 år och jag förstår inte alls vad de pratar om, är jag ung och dum? Nja, skulle jag väl inte vilja påstå.. Kanske är det för att jag är ung som jag tycker att man ska leva livet som man lever det för stunden. Massa stress och planering bådar inte gott, det blir ändå aldrig som man tänkt sig.

Jag kan inte låta bli att fundera. Vill jag bli äldre än 20 år? Man blir lite rädd för att man ska hamna där och stressa för att hinna klart innan man är stämplad som gammal. Att man ska bli så knäpp att man ställer upp i grejer som; "Nu-ska-jag-träffa-mitt-livs-kärlek-på-30-dagar-och-och-sedan-ska-vi-gifta-oss-och-skaffa-vovve-villa-volvo-och-sedan-leva-lyckliga-i-alla-dagar!"

Nej tack. Jag avstår från hela menyn Jag tror jag återgår till min beskymmersfria värld och glömmer att denna stress existerar. Jag går hellre och tänder första ljuset av fyra i min fina -och stressfria- adventstake! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen din blogg. Alltid smart och så det du säger. Men i detta inlägget har du inte helt rätt! Så här är det. När man är 19 som du så har man kul. När man är 23 som jag så har man ångest