05 november 2008

Money must be funny?

Suck.. Idag blev man lycklig innehavare av ännu en: Utgift! Otroligt lycklig? Inte direkt.. Efter att hälsan varit allt annat än på topp de senaste två veckorna, gav jag upp med metoden att försöka uthärda och begav mig till doktorn tidigt denna morgon. Efter att man fått diagnosen som löd något vackert och finstilt, på latin naturligtvis, begav jag mig till apoteket för att hämta ut medicinen som skulle hjälpa mig att utkämpa striden mot den lilla hemska saken i mig som bara trilskas med att få mig att må dåligt. Jag fick ett litet fint paket med medicin och gick till kassan; 92,5 spänn!

Okej, 92,5 kr tänker du.. Big deal? Kanske inte om det var den enda utgift man får som student. Visst studentlivet är oftast jättekul, man ska väl inte klaga. Men utgifterna som man får på köpet är inte riktigt lika roliga alla gånger. Efter att man betalat hyran, bredbandet, telefonräkningen, hemförsäkring, elen, mat, TV-licens (okej, om man har en TV och så kommer det en nyfiken människa och kollar genom fönstret, och sedan ringer på dörren har man inte så mycket till val..) Sedan som grädde på moset kommer ju kurslitteraturen.. Den är allt annat än billig! Nästan så man kan tro att universiteten valt att ingå masskopi med bokförlagen. Nej, men skämt åtsido, böcker är sjukt dyrt.. Men man måste lik förbaskat köpa dem. Grejen är den, hur mycket har man då kvar när alla dessa utgifter flyttats från ens axlar -och tyvärr också bankkontot- inte mkt! Vadå? Tänker kanske du, det är ju samma utgifter som alla har vare sig man pluggar eller ej. Okej, det kanske stämmer. Men, då har man förhoppningsvis lite bättre inkomst, och slipper den hemska kostnaden för kurslitteratur!

Nej, man får försöka vara vän med Spara istället för Slösa.
En mycket vis människa i mitt liv lever efter ett motto som jag brukade tycka vara fjantigt, men nu har jag lärt mig bättre och får erkänna att det stämmer otroligt bra.
"Man blir inte rik på stora inkomster, utan på små utgifter"

Inga kommentarer: