26 november 2008

Konsten att tala

Innan jag kommer till sak vill jag börja med att ursäkta mig för mitt dåliga minne. ;) Jag har glömt att berätta om en alldeles speciell vän som betyder väldigt mycket för mig.
Du som stämmer in på beskrivningen kan ju helt enkelt känna dig träffad;
  • Befinner sig på ort vid namn Linköping (dock inte säker på hur många timmar tåg det är dit..?)
  • Nästan två meter över marken
  • Otroligt smart, i vissa avseenden faktiskt min andra hjärna ;)
  • Charmör nr 1 - Passa på alla fina flickor innan någon annan hinner lägga beslag på detta kap (jag säger fina på grund av att han är värd det bästa och endast det bästa)
  • En människa man alltid kan räkna med - jag har i vilket fall alltid kunnat göra det
  • Ofta sugen på mat - men, inget ont i det. Jag säger bara: Äta bör man annars dör man
Nej, nu får det vara nog med fina beskrivningar på denna man, vore ju dumt att höja egot till skyarna! ;) Jag tror bestämt jag delar med mig angående vilket namn han besitter. Marcus.
Tro vad du vill min vän, men jag har allt annat än glömt bort dig. Du kanske sådde ett litet frö hos mig, men jag skrev av helt fri vilja! Kom ihåg, jag är stark förespråkare till ett fritt samhälle!

Nu vill jag komma till min rubrik. Jag har valt att kalla den Konsten att tala, varför ska jag snart tala om.
Jag var idag på ett seminarium på universitet. Det var en debatt mellan yrkesverksamma och andra som på något sätt har att göra med göra med journalistik. Det var, enligt mig, mycket intressant och jag är glad att jag deltog. Men, trots att i princip alla dessa deltagande personer är högt uppsatta i branschen, hade de så otroligt olika förmåga att kunna tala. En och annan läste direkt ur pappret, kanske bara är min åsikt, men finns det något tråkigare att lyssna på? Hellre spontant tal än att bjuda på uppläsning av inövad information om du frågar mig. Det fanns de som var helt okej talare, och så fanns det slutligen helt enormt duktiga talare. En person som jag vill lägga till den grupp av goda talare är en man vid namn Stefan Melesko. För er som mannen i fråga är ett nytt ansikte så kan jag tala om att han har lång erfarenhet av ledarskap inom mediebranschen, t ex tidigare chefsredaktör på välkända tidningen Dagens nyheter. Jag har tidigare varit imponerad av hans karriärstege, idag blev jag dessutom imponerd av hans färdighet av att vara en god talare. Han hade nämligen den där extra kryddan som jag anser vara nödvändig för att vara en riktigt god talare, nämligen karisma. Det slutar dock inte vid karisman. Där fanns också konsten att vara starkt övertygande. Om det inte vore för att jag redan delar hans uppfattning angående vårt svenska presstöd -att vi alltså bör ha kvar det, men att det bör omstruktureras- hade jag med all säkerhet blivit påverkad av hans argument. Vågar påstå att han lyckades nå till en och annan av dagens åhörare.

Som ni märker anser jag att konsten att tala är en otroligt fin egenskap. Den som besitter denna förmåga anser jag vara rik på ett alldeles unikt sätt. Det är säkert många som håller med mig om att det är ingen tillfällighet att duktiga talare lyckats få sådan genomslagskraft att de erhållit makt, både på gott och ont.
Men jag blev idag inte bara påmind om retorikens kraft och förmåga. Jag uppmärksammade och påminde mig själv också om hur viktiga debatter över huvudtaget är. Jag anser att debatter är viktiga både för vår samhällsutveckling och för att bevara demokratin. Det är viktigt att människor får utlopp för sina åsiker och att de respekteras för dem. Det är viktigt att vi vågar göra vår röst hörd.
Med det vill jag avrunda med ett citat av filosofen Voltaire;

"Jag kanske ogillar din åsikt,
men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den"


2 kommentarer:

Anki, mamma till 5... sa...

Hejsan
Tack för dina ord i min blogg.
Din verkar helt underbar, blev nyfiken på denna Marcus, men jag har ju en egen...men inte lika lång, underbar Marcus ;-)

Marcus sa...

Haha tack för dem fina orden behövdes nu när man håller på att plugga.

Ps. Höj mig inte till skyarna nästa gång jag nämns i bloggen, lite svårt att leva upp till allt :P

Och om 21 dagar och typ 2,5 h är jag i Trollhättan för jul :P