17 november 2008

Min bästaste bäste vän

Det finns många fina citat från de två små figurerna Timon och Pumba från filmklassikern Lejonkungen. Då snackar vi inte det gamla vanliga "Hakuna Matata", utan beskrivningen på en riktigt fin vän; "Min bästaste bäste vän". Jag konstaterade nämligen igår när jag träffade min allra bästa vän -efter att inte ha sett henne på 14 dagar, och tro mig på mitt ord, det är inte ofta vi lyckas hålla oss ifrån varandra så länge- att jag är riktigt lyckligt lottad att tillhöra den grupp som har en så bra vän. Vi har varit bästa vänner i drygt 6 år, det är ju trots allt ganska länge. Så vid det här laget känner vi varandra både utan och innan, en mycket härlig känsla fårjag lov att erkänna. För er som inte känner mig så bra, ska jag också erkänna att min kära vän bär namnet Josefine.

Det kanske låter smörigt, men enligt mig är vänskap det finaste som finns här i livet. Kärlek är naturligt vis också något riktigt värdefullt. Ledsen om jag ställer till det för er riktiga romantiker som sätter kärleken före allt annat, men, kärleken kan ju faktiskt komma till ett slut. Jag skulle även kalla mig själv romantiker, men också realist. Jag menar, öppna ögonen, skilsmässorna blir allt fler, det är inte ens en teori utan ett faktum. Men, min vänskap jag delar med denna otroligt fina tjej kommer aldrig komma till detta eventulla slut. Därför slår vänskapen kärleken i mina ögon. Håll med mej eller ej, vi lever trots allt i ett fritt land.

Det finns dock fall då riktigt fin vänskap också tar slut. Det är då man får upp ögonen och inser att vänskapen kanske inte var så stark som man tidigare trodde. Jag skulle nog påstå att den oönskade kraft som förstörde min vänskap till en annan fin person, var människans avundsjuka. Personer i vår omgivning kunde helt enkelt inte se att två människor kunde vara så bra vänner, utan var tvugna att lägga sina små näsor i blöt och tycka och tänka om hur vår relation faktiskt skulle se ut, enligt dem. Deras önskemål på relationsombyte var inte vad jag och min vän hade i åtanke, och min vän blev obekväm av alla dessa tyckande och tänkande inkräktare. Vår vänskap fick då ett rejält slag i magen och orkade inte riktigt resa sig upp igen. Vem som vann, det har jag ingen aning om. Men, den som stod som förlorare var ingen annan än jag.

Det gör mig ändå glad att veta att jag utöver alla andra goda vänner har en vän jag kan räkna med i alla lägen, min bästaste bäste vän. Ledsen, även om jag har många riktigt goda vänner, kan ingen konkurera med det.

Vi är för dåliga på att uppskatta de människor som betyder något för oss. Detta inlägg finns därför i syfte att uppskatta min kära vän Josefine. Avslutar med ett citat ur en vacker låt som handlar om vänskap, "That's what friends are for";

"Keep smiling, keep shining
Knowing you can always count on me, for sure
That's what friends are for
For good times and bad times
I'll be on your side forever more
That's what friends are for"

3 kommentarer:

Josefine sa...

Till Min bästaste bäste vän

Du har så rätt, vänskap är det finaste som finns här i livet. Om alla hade en så bra vän, som jag har i dej, är jag övertygad om att de skulle hålla med.

Kärleken kan komma och gå, men sann vänskap varar för evigt.

Tack för att du är en så underbar vän!

/ Josefine

Marcus sa...

Eh, kom tillbaka när du bor 30 mil från alla dina bästa kompisar... 14 dagar är ingenting lilla emelie. Det finns alltid folk som har det värre.

Mia sa...

Men jag dååå! Jag har 400 mil till mina vänner! Det är mej de tär synd om:D hahahaha! Heeej Emelie, du var just inne hos mig och nu är jag här och smyger runt.