03 december 2008

Äta bör man annars dör man..

Jag sitter här och är lite småhungrig i magen. Inte konstigt att jag tänker på mat.

Igår tänkte jag också på mat. Jag stod i köket och skulle göra i ordning riset, som vi skulle ha till kycklinggrytan som min roommate rörde ihop. Igår var en sådan där dag då vi tog en liten genväg. Grytan bestod nämligen bara av två ingredienser, det ena var kycklingfilé och det andra var en burk med sås som man bara häller över, och vips så är det klart för att ätas. Snabbmat och halvfabrikat är egentligen inget jag är någon större fantast av, men ibland är det skönt med genvägar. Det är skönt när det går snabbt. (Ja, naturligtvis, där av namnet kanske, hello!)

Anledningen till att jag inte är bästa kompis med halvfabrikat är för att man idag är så upplyst om vad ohälsosamt det är. -Ja okej, jag erkänner. Jag har kollat på Anna Skipper någon gång då och då och fått det inpräntat i skallen-. Naturligtvis är det okej någon gång ibland, bara man inte gör det till någon vana. -Jag är inte helt frälst i alla fall, för det där skulle Skipper aldrig tillåta-.

Det som fick mig att fundera var ändå när jag läste på den tomma glasburkens etikett. Jag läste en stor synlig rad; "Innehåller inga konserveringsmedel" Okej, då vill jag verkligen inte veta vad den innehåller istället. För något skumt innehåller den ju med tanke på att den går att äta ända tills september 2009. Och min gissning är att den lilla burken har bott på hyllan på Maxi ett tag innan jag kom dit och lät den flytta hem till mig. Så vad den lilla burken innehåller som gör det möjligt för burken att överleva i ett helt år, är nog något helt annat än vad man kan hitta i en vanlig Svenssons skafferi. Men, jag vill nog faktiskt inte veta vad det är för dunderkur. Jag äter helt enkelt med god aptit, och är glad för att den är fri från konserveringsmedel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

yes, mitt kök it is! men sprid det inte till allt för många konstiga människor (tillexempel inte till såna som skjuter mig eller cuttar mig om dom måste kissa i skogen).
du kan såklart känna dig lugn, du är beviljad inträde till mitt rum och min toalett anytime!

Anonym sa...

haha okej! hos frida it is då! det är mycket bättre, då slipper jag städa haha! snabbis-te vore något, jag blir helt knäpp på hur mycket jag har pluggat det är typ helt otroligt eller något.