04 februari 2009

Den enes bröd, den andres död

Jag kollade på nyheterna i söndags och fick se något som gjorde mig sanslöst upprörd! Att dunet som finns i människors kuddar kommer från fåglar var för oss alla en självklarhet. Men, att det skulle vara levande fåglar som får offra fjädrarna hade jag aldrig trott. Bilderna som visades var så hemska att man inte klarade av att titta på det. Det är för mig ofattbart hur människor kan sitta och medvetet tortera en fågel på det viset. Det är inte heller några små siffror på antal torterade fåglar varje dag. Eftersom att personalen tydligen får betalt för varje plockad fågel, har de arbetat upp en sådan speed att varje enskild person kan lyckas plocka upp till 300 fåglar varje dag. Helt sanslöst!

Det som gjorde mig minst sagt irriterd under nyhetsklippet var den efterföljande intervjun med en politiker som var ombedd att uttala sig i ärendet. Han tyckte självklart att det var hemskt det som hade hänt. Det som störde mig var hans attityd till hur man skulle stoppa det. Han ansåg att man kunde ta upp det i någon EU-organisation och se om man kunde komma fram till någon överenskommelse. Hallå? Hur dum kan människan egentligen vara? Tror han på fullaste allvar att tortyren kommer att upphöra i och med att politikerna säger att "Nej, så får man inte göra!"? Nej. Skulle inte tro det.

Enligt mig finns det endast ett sätt att stoppa tortyren. Man måste få bort vinstintresset i industrin. Hur gör man det? Enkelt. Konsumenterna måste börja köpa kuddar och liknande, producerade av annat material än dun. När dunkonsumtionen sedan sjunkit till en lägre siffra, kommer tortyren förhoppningsvis att upphöra i och med att efterfrågan plötsligt är avsevärt mindre. och att man då förhoppningsvis nöjer sig med att plocka fjädrar från redan döda fåglar.

Personligen kommer jag efter att ha sett detta, aldrig någonsin köpa mig något med dun i! Det är ganska mycket mitt syfte med denna text. Att ge er en tankeställare. Jag vill att ni ska fråga er om ni verkligen skulle kunna sova sött med ett gott samvete, efter att ni konstaterat att det nyinköpta täcke ni har gosat in er i, till 100% besår av fjädrar som fåglar fått ge upp under grotesk tortyr.
Fundera på det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet och tänkt. Kolla på Earthlings så kommer du också sluta äta kött, d.v.s. om det inte är en älg du skjutit själv, vilket i.o.f. inte heller är din grej...