05 februari 2009

Kloka ord

"Gör det idag
imorgon kan det vara förbjudet"

- Nickan Norheim

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om man misstänker att en handling kommer vara förbjuden imorgon så har man en moralisk skyldighet att se över skillnaderna i effekt som handlingen kommer att få för dagen i förhållande till morgondagen och därefter bedöma huruvida denna händelse borde inträffa. Och i nio fall utav tio kommer man att finna handlingen precis lika moraliskt opassande som den sedan skulle vara dagen efter, vilket gör ordspråket hemskt motsägelsefullt och oanvändbart.

Emelie Pettersson sa...

Jag håller inte med. Vilket "anonym" kanske redan förstått i och med att jag faktiskt valt att publicera orden i fråga. Personligen anser jag inte att citatet syftar till att man på något vis uppmanas till att uppträda omoraliskt. För mig betyder det snarare att man ska våga ta steget, för imorgon kanske man inte får möjlighet till det. Tror du till exempel inte att de människor då man satte upp Berlinmuren hade önskat att de lämnat öst redan den dagen, för att det var förbjudet dagen efter? Finns ytterligare ett av många exempel, som för visso kan uppfattas en aning tårdrypande. Men faktiskt något som händer, dessutom ett klassiskt filmexempel. Om du riskerar att förlora mannen du älskar om du inte talar om det för honom idag att du faktiskt älskar honom, för att han imorgon gifter sig med någon annan för att han tror att han aldrig kommer kunna få dig. Då måste du säga det idag, för att imorgon får han en ring på fingret och då kan du inte säga det. För att det är "förbjudet".
Allt är inte svart eller vitt. Det finns inte heller anledning att hetsa upp sig över citat och ordspråk, då de kan tolkas olika beroende på vem som är läsare.
Men, trots att jag står för mina publicerade ord och vad de betyder för mig, så ska jag be dig "anonym" innerligt om ursäkt för att detta citat gjort dig så upprörd. Men, än en gång, kom ihåg att allt är inte svart eller vitt.