12 februari 2009

Sapere Aude

Igår när jag satt på bussen, satt jag bakom två unga killar. Om jag skulle gissa deras ålder så gick de på högstadiet. De satt och diskuterade kring deras klass och skola. Jag blev dock så besviken när jag insåg att deras resonemang var det samma som vissa elever hade när jag själv gick på högstadiet. De satt och pratade om några flickor i klassen som alltid fick högsta betyg på alla prov. Men inte var de duktiga för de inte. De var "pluggisar" som var så hemskt töntiga för att de ville sköta sina studier. Snacket var det samma när jag själv gick på högstadiet. Hade man fina betyg var man en "pluggis" och hade man dåliga betyg så berodde det inte på att man var korkad, utan att man istället var för cool för att ha bra betyg.

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är coolt att strunta i skolan. Jag menar fina studier brukar ju vanligtvis leda till ett förhoppningsvis trivsamt jobb med inkomst. Är detta alltså inget man vill ha som 15 år och cool? Ja, med tanke på resonemanget kan man ju börja undra.

Jag hoppas dock att detta synsätt så småningom skall ändras. Det funkar ju inte att detta synsätt håller i sig. Om tankesättet att man måste lyckas bra i skolan kommer först på universitetsnivå, är det på tok för sent. För utan betyg har man ju för det första inte behörighet att studera på högre nivå.

Ovanför huvudentrén vid Karlstads universitet pryds väggen av en stenskylt med texten Sapere Aude. Sapere Aude kommer från det latinska språket och betyder något i stil med; "Våga bli vis".
Kanske en uppmaning man borde pryda huvudentréerna med vid desto fler högstadieskolor runt om i landet. För budskapet går ju tydligen in i det ena örat och ut i det andra så som det ser ut idag. Idag vill man ju ha en så lång meritlista som möjligt. Då är det med andra ord visdom som krävs.
Så till er, alla "coola" högstadieelever; Sluta vara så fega, våga bli visa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

sapere aude är vackert.
när jag såg på bild på kau, och såg att det stod 'sapere aude' så kände jag att jag nog var rätt hemma ändå.

i en av mina favoritböcker/filmer glappet (från slutet av nittiotalet) så skriver ella och josefin in sapere aude i deras manifest, tillsammans med:
vara oss själva och så för det!
ta plats!
ta för oss!
släpp fram vår kraft!
vi ska höras!
vi ska synas!
vi är den nya kvinnan!

och visst kan det låta lite fånigt för nu för tiden är det ju himla många kvinnor som syns. men när man är runt tio år så gör det verkligen starkt intryck!

sapere aude - hav mod att göra bruk av ditt eget förstånd utan någon annans ledning, står det i boken. och det är så fint när något så vettigt samtidigt kan låta så fint!

Anonym sa...

åh, jag önskar attjag vore en pluggis! Då skulle iaf ngt bli gjort..