20 juni 2009

Midsommardagen

Dagen efter midsommarafton. Midsommardagen. Det är precis som dagen efter alla storhelgen, man är ganska trött.

Igår var en himla trevlig dag. Dagen spenderades på kusten, i Lysekil i goda vänners lag. Det var för min del första året på flera år som det kändes som en riktigt traditionell midsommarafton. Hann med allt. Midsommarlunch. Dans kring midsommarstång. Bad. Grillning. Dans. Allt! Allt vad som hör denna svenska afton till! Att skutta omkring stången till toner av små grodorna, prästens lilla kråka eller Andersson och Pettersson och Lundström och jag väckte minnen. Trevliga minnen. En liten nostalgitripp tillbaka till barndomen då man dansade kring stången varje år. Det var himla trevligt. Vi skrattade och hade sanslöst roligt.

Innan kvällen led mot sitt slut hann vi med en svängom på dansbanan. Måste säga att jag tycker att det är underskattat. Nattklubb i alla ära. Men, en härlig bugg eller foxtrott är roligt. Jag tycker verkligen att det är roligt. Men inte tusan går jag ut för att dansa det i vanliga fall. Det är ju tyvärr en ganska hög medelålder på folket på dessa ställen. Med andra ord folk som är lite för gamla för min bekantskapskrets. Men på midsommar dansar vi alla. Alla skrattar ju och har jättekul. Så varför dansar vi det bara på midsommar tro? Ja vad kan man säga, dagens ungdom! ;)

Nu kom jag på en sak som glömdes bort. Vi plockade aldrig sju sorters blommor att ha under kudden och hoppade inte över alla gärsgårdar.
...får komma ihåg det till nästa år.

Inga kommentarer: