08 mars 2010

Idyller, mardrömmar och Alice

Ikväll blev jag lurad: Medlurad på bio. Alice i Underlandet. Den var sevärd. Kanske inte den bästa film jag sett, men över förväntan.

En sak jag fastnade för var dock hennes syn på livet. Att man kan lyckas med vad som helst - bara man bestämmer sig för det. Hon motiverade det med att hon ibland har hunnit tänka sex omöjliga tankar redan innan frukost. Fantastiskt.

Jag tänker också många tankar. Dock kanske inte lika omöjliga som de Alice kläckte. De tankar jag tänker för egen del är rent av inte ens praktiskt omöjliga. De kan gå att uppfylla. Det förstärkte bara min livsfilosofi: allt går om man vill. Jag vet vad jag vill. Och en sak är säker, jag tänker inte ge upp än. Långt därifrån.

Min dröm kanske för många öron skulle likna en idyll. En saga. Något omöjligt. Men ack den som ger sig. Allt som just nu kan verka omöjligt - kan bli möjligt.

Alla mina sex omöjliga tankar -innan frukost- är inte så omöjliga som de kan verka. Och skulle allt gå käpprätt åt skogen, och man råkar falla ner i den stora hemska gropen. Då gör man bara som Alice. Man nyper sig i armen, och mardrömmen försvinner.

Ge mig bara lite tid och tilltro.

Ps. Jag vet att det bara är en film, och att man inte alltid kan nypa sig i armen. Det är filosofin jag kan uppskatta. Alice är för övrigt ett trevligt namn. Får jag någon gång en dotter, kan det bli en Alice.

Inga kommentarer: