13 oktober 2008

Så då har även jag ramlat ner i blogg-träsket...

Ja det var ju en positiv rubrik tänker kanske du och ställer dig frågan, "Vill den här tjejen verkligen blogga?" Ska jag vara riktigt ärlig så, nej egentligen inte, jag har aldrig varit någon större fantast av bloggandet. Så varför har jag gjort som så många andra -antagligen majoriteten av min åldersgrupp- och faktiskt skaffat mig en blogg? Okej, jag ska erkänna den största orsaken..

För ett par månader sedan klev jag in i bokhandeln och skulle köpa mig en pocket-bok. Jag malde noggrant igenom hylla efter hylla utan att hitta just min bok. Alla böcker som föll mig i smaken hade jag redan läst. Varenda liten chick-lit som var av intresse stod redan i bokhyllan där hemma.
Jag var precis på väg att ge upp när jag hittade en väldigt speciell bok, inte alls en sådan som jag hade tänkt mig. Jag såg namnet Linda Skugge på en av bokryggarna. Linda Skugge! Jag hade hittat en bok jag inte tidigare hade sett, skriven av denna visa kvinna som jag anser har så mycket klokt att säga. Mitt i denna känsla av lycka insåg jag då till min besvikelse vad det var för typ av bok. Det var Linda Skugges Blogg 2005-2007. Jag sa till mig själv; "Allvarligt Emelie, du kan inte köpa den här boken. Du läser ju inte bloggar. Du hatar bloggar" Helt rätt. Jag hatade bloggar. Jag mådde illa av tanken att behöva läsa om vad "han" åt till frukost, eller vad "hon" anser vara dagens I-landsproblem. Jag respekterar de människor som faktiskt vill skriva om det, och hoppas då att ni också respekterar mej, som väljer att inte läsa det.
På något vänster lämnade jag i alla fall bokhandeln med en påse. Jag hade köpt en bok, och inte vilken bok som helst. Jag hade en samling med Linda Skugges blogg. Varför köpte jag den? Jo, jag ville läsa vad hon hade att säga i sin blogg.
Frågan är då; Blev jag besviken? Nej. Vad var då min reaktion? Mycket positivt överraskad. Genom att ha läst Lindas blogg såg jag bloggandet ur en helt annan synvinkel. Hon hade -likt mängder av tidigare tillfällen- haft så mycket smart att säga och dela med sig av.
Linda Skugge är en person som fått så mycket negativ kritik för sina åsiker, och för att hon vågar säga dem rakt och dessutom stå för dem. Jag säger snarare Go Girl! Det behövs fler starka människor i vår värld som vågar sträcka på sig och faktiskt säga vad man tycker. Jag tycker att det är tragiskt att det finns så många människor som arbetar emot det.
Jag tycker också att det är tragiskt att Linda, på grund av stor mängd otrevliga påhopp av läsare till hennes blogg, valde att lägga ned den.

Linda Skugge är en utmärkt skribent, och har genom sin blogg inspirerat mig att börja blogga. Därför tillägnar jag mitt livs allra första blogginlägg till just Linda Skugge.
Jag blev inspirerad, och hoppas att på något vis kunna inspirera andra.
Därav namnet på min blogg; Inspiration by Emelie

1 kommentar:

Rebbis sa...

Välkommen till Bloggvärlden =)