29 oktober 2008

Akut viral nasopharyngit

Så nu var det min tur att råka ut för detta bottennapp.. Jag har råkat ut för vad man inom vetenskapen brukar kalla för akut viral nasopharyngit. Eller vad vi på svenska brukar kalla för vanlig förkylning.

Det värsta med förkylning är ju att man nästan inte kan göra något alls för att få bort den lilla odågan från halsen o näsan. Okej, har man ont i halsen kan det ju förstås lindra med kokhett vatten smaksatt med honung och citron. Godare drinkar har man ju -som tur är- smakat. Vissa påstår ju att det skulle hjälpa med vitlök. "Ett äpple om dagen håller doktorn från huset" har visst ersatts med "2-3 vitlöksklyftor om dagen håller förkylningen från näsan" Nja.. det kan väl diskuteras..

Det roliga med oss människor är ändå vad tacksam man blir när man börjar friskna till igen, ja i alla fall blir jag det. Och det ironiska med det hela blir då kanske att se hur otacksamma vi faktiskt är över att få vara friska. Det är helt enkelt något man räknar med, att man ska vara frisk.

Vi är allt bra otacksamma vi människor.
En vis man sa en gång; "Så länge jag får vakna varje morgon och vara frisk och äta mig mätt, då är jag nöjd" Visst, det stämmer fint. Men, jag vet, gud vad svårt det är att nöja sig med det. Kanske dags att börja försöka. Det är ju trots allt tanken som räknas.

Inga kommentarer: