30 april 2009

Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blommor smälta ned och dö. Himlen ler i vårens ljusa kvällar, solen kysser liv i skog och sjö.

Idag är det sista april. Med andra ord valborg. Det är ju som bekant, en dag som de flesta firar på ett eller annat sätt. Jag satt här förut och funderade, i takt med att olika studentföreningar drog sig bort mot campus, vad är det vi firar egentligen? Är det verkligen så enkelt att man firar för att välkomna våren?

Förmodligen inte. Jag kollade upp det hela genom att göra en enkel sökning. Det visar sig att man ursprungligen firar dagen till minne av ett Helgon från år 710. Ett helgon vid namn Valborg. Man hyllade henne för att hon gjorde jorden fruktsam. Tron och firandet har sedan förändrats genom årens gång. Jag måste ändå säga att det vi firar idag, är ju egentligen samma sak som då. De firade att jorden blev fruktsam, vi välkomnar våren. Sen finns det ju de som även ser dagen som en chans att få supa skallen av sig...

Mitt valborgsfirande börjar ikväll. Med grillning i goda vänners sällskap. Sedan får vi se vart vi tar vägen.

Tidigare år har jag alltid varit och sett på en traditionsenlig valborgskör. Men, i år blev tiden lite knapp... Men, jag har ändå sett till att få höra lite sånger. Jag förvandlades till den nya generationens mediemänniska och tog mig en titt på youtube. Inte riktigt samma stämning, men, en bra nödlösning.

http://www.youtube.com/watch?v=zj10eGkbsds&feature=related



Ha en trevlig afton gott folk.

Inga kommentarer: