07 augusti 2009

Sveriges mest knäppa campare

Jag har fått en idé. Inte vilken idé som helst. Jag skulle kalla det en extremt spännande idé. Här kommer det: Jag ska skriva en bok. Yeah, you heard me, en bok.

Som ni kanske vet så jobbar jag denna sommaren i en reception. I en reception på en camping. Det är genom mitt jobb som jag fått denna idé om att skriva en bok. Boken ska nämligen handla om campinggäster. Jag skulle tro att boken blir högst underhållande. För varje dag när jag jobbar, blir jag totalt förundrad över hur många knäppa människor det finns på denna jord. Så därav titeln på min kommande boksuccé: Sveriges mest knäppa campare. Det finns så många människor som får en att totalt tappa hakan. Ibland undrar man ju om de har riktigt alla indianer i kanoten. Eller alla hästar i hagen. Eller kanske alla muffins i korgen. Eller min favorit; hissen går kanske inte riktigt ända upp. Låt oss bara säga en sak, de är himla underliga. Självklart inte alla. Men en del.

Denna veckan har varit extra spännande på denna fronten. Jag tror att jag skall ge er ett smakprov på vad det finns för folk. Igår träffade jag på en människa, en människa som jag skulle kalla en klassisk stereotyp. En stereotyp man ofta skämtar om, fast som jag helt ärligt trodde -eller kanske i alla fall hoppades- inte existerade in real life. In kom i alla fall denna gubbe. Iklädd fiskarhatt, vit t-shirt, beige "safarieväst", korta shorts i samma färg, sandaler med strumpor i och naturligtvis nyckelband kring halsen samt magväska. Snälla, rätta mig om jag har fel men går det att bli osexigare än så? Inte enligt min mening i alla fall. Stilmissen är grov redan vid strumpor i sandalerna om du frågar mig. För att inte tala om den fasansfulla magväskan.

Sen har vi ju kvinnor som är sjukt galna i glassen nogger att de förvandlar glassboxen till ett tredje världskrig i jakten på den. Kvinnor som tror att svenska pengar kan göra henne blind, ge henne hudutslag eller i värsta fall ta livet av henne. Danskar som skället ut en för att man inte förstår deras gröt-i-munnen-språk. Folk som har öppet ljudligt sex i duschen. Galen svensk som anklagar campingen för att hålla på med svartaffärer. Män som lyckas prata i 40 minuter om ishotellet i Norrland - helt utan pauser. Folk som blir förbannade utan att man fattar varför.

Ja, listan går att göra längre. Mycket längre.

Mer av detta i Emelie Petterssons kommande debutroman. Håll ögonen öppna efter höstens stora succé: Sveriges mest knäppa campare.

1 kommentar:

Jenny Ericsson sa...

haha, helfestligt, den boken ser jag fram emot! Det verkar ju iallafall som om det alltid är något nytt när du jobbar så det inte blir samma sak dag ut och dag in;)