11 maj 2009

I jakten på karies och baktus

Idag hade jag tänkt skriva om något egentligen så ointressant. Jag pratar om tandborstar. Öhh, why? Undrar kanske ni. Men jag lovar, jag har en poäng.

När man kommer fram till avdelningen för tandborstar. På ICA, Konsum eller var tusan du nu väljer att handla. Då möts man av en hel skog av olika tandborstar. Stora och små. Blå och gröna. Tungskrapa eller speciella strån som skall komma åt på ett specifikt ställe i munnen. Ja, ni fattar vart jag vill komma. Det finns hur många tandborstar som helst. Kanske för många. Men hur skall jag veta vilken som passar till just mig?

Om jag hoppar in i en jeansbutik, en frisör eller optiker. Då finns det någon som snabbt är på plats för att ge mig en jeansmodell som passar just mig. En frisör som ger mig ett schampo för just min hårtyp. Och sist men inte minst en optiker som kan plocka fram en glasögonbåge som gör sig bra i just mitt ansikte. Men, var tusan håller fluortanten hus när jag vill ha en tandborste? Ja, inte där jag handlar i alla fall.

Det är alltid en sådan himla hysteri när man går på lågstadiet. Att det skall komma en fluortant och läxa upp barnen om karies och baktus för att lära varje liten unge hur man skall borsta för att lyckas skrämma bort alla tandtroll. Men, till vilken nytta, när de inte vet vilket vapen de skall använda i jakten på trollen i munnen?

Jag har ingen aning om vilken tandborste som lämpas för just min trut. Jag är ett typexempel som alltid faller för reklamerna och köper den coolaste och nyaste tandborsten som finns just då. Så hörni, colgate, pepsodent och alla ni andra: är det kanske dags för fler fluortanter?

1 kommentar:

Jessica Limont sa...

Svar; ja visst gör det! :)
Jag tar studenten den 5 juni och vi springer ut klockan 12.00 på magnus åbergs gymnasiet! Jag går es3b, kika gärna förbi om du kan :)