07 maj 2009

I wanna know what love is

Nu är det min tur att behandla detta ämne. Detta ämne du kan hitta i varje blogg. Nu även i den här... Jag tänker på kärlek. Detta starka ord. Men, vad betyder det egentligen? Tänk er en människa som aldrig hört ordet tidigare. Hur tusan skulle man förklara det? Gjorde en enkel sökning och fick en fin variant: Kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet. Är det verkligen så enkelt? En beskrivning av detta ord känns som en uppradning av ytterligare ord, som bara i sig själva också skulle behöva en vidare förklaring. Har vi där hittat svaret på gåtan? Svaret till gåtan om vad kärlek faktiskt är? Svaret kanske är att det inte går att förklara?

Tänk om livet kunde vara så enkelt att man kunde se det som en bok. En bok med olika kapitel. Till varje kapitel skulle det finnas en handbok med facit. Ett facit som berättar hur man skall göra vad och när man bör göra det. Ack vad livet skulle vara lätt. Men, kanske ganska tråkigt. Men ibland, skulle jag inte tacka nej. Ibland skulle jag villa ha ett sånt där facit. Ett facit som kunde lova att jag gör rätt.

Jag kan inte berätta för dig vad kärlek är eller vad det betyder. Detta ord som genomsyrar varje liv, varje människa, varje låttext... För ordet betyder en sak för mig. Och en sak för dig. Ett luddigt ord som skulle behöva ett facit. Jag skulle kanske behöva ett facit. Mitt i denna labyrint av odefinierade ord. I jakten på svaret till frågan. Vad är kärlek?

4 kommentarer:

Jessica Limont sa...

Svar; ja födelsedagen var jätte bra :)
Bor du i trollhättan alltså?

Jessica Limont sa...

Svar; ja men då kan jag tänka mig att det är skönt! Vad gör du i Karlsstad då? när flyttade du från thn? (:

jaanet sa...

va fint skrivet :)

Jessica Limont sa...

Svar; ja visst är det hemskt? Bor du också här mitt i stan? :)
Jaha, jag ska också bli jounarlist! :)
Efter studenten ska jah flytta tillbaks till sthlm å börja plugga å jobba! :)