06 maj 2009

Thank you for the music

Idag avslutades min ensemblekurs här på uni. Avslutet blev en konsert. Mycket trevligt. Vi spelade jazz i min ensemble. Jazz och åter jazz. Också mycket trevligt. Kommer att sakna det.

Mitt i all jazz kom jag att tänka på vad extra glad man kände sig. Självklart är jag glad annars också, men det var lite extra glöd. Leendet sträckte sig lite högre och bredare. Plus att solen sken i Karlstad. Vackert. Jag tror faktiskt helt på sant att musik är bra för själen. Jag som redan är glad, blev lite gladare. Då borde det ju vara den bästa medicinen som går att hitta för de som känner sig ledsna och nere. Am I right? Absolut.

Musik gör en inte bara glad och pigg. Musik skapar samhörighet. Jag menar inte bara på så enkel nivå som att jag och gänget jag spelade med har blivit vänner och har kul ihop. För visst har vi det. Men, jag vill gå ett steg längre. Tänk er en vilsen själ, alldeles ensam. Denna person älskar ett visst band. Även fast denna vilsna själv inte känner samhörighet tillsammans med någon, kan denne göra det genom musiken. För det finns många fler där ute i världen som älskar samma musik.

Kort och gott, musik är glädje. Yes, you heard me. Glädje!

Imorgon bär det av till varmare breddgrader. Dock inte så mycket varmare, men, i alla fall 18 mil närmare ekvatorn än vad jag befinner mig i just nu. Det vankas finbesök från min vän Sandra från Tyskland. Så, Trollhättan here I come.

God afton mina vänner.

1 kommentar: