22 februari 2010

Bussar, trötthet och dvärgar

Efter en hel dag av väntan är jag tillbaka i Värmlands djupa skogar. Ja, i Karlstad alltså. Besöket i huvudstaden är över för den här gången - men det var med nöd och näppe som jag lyckades åka därifrån. Det tog till att börja med en halv evighet att ens ta sig till centralen tidigt denna morgon. Alla tåg till Karlstad visade sig sedan vara inställda. När jag sedan stått i den flera meter långa kön till Swebus, var jag nära att ge upp för dagen. Stämpla ut, och gå hem.

Jag kom fram till disken, både trött, stressad och frustrerad.

- Jag behöver ta mig till Karlstad, säg att ni har en biljett!
- Det är tyvärr fullbokat hela dagen, svarade han.
Jag började plocka ihop mina väskor för att bege mig därifrån, när det klingade till i datorn och han plötsligt stoppade mig.
- Vänta! Sa du till Karlstad? Jag fick precis in en biljett!
Tack gud tänkte jag då.

Tre timmar senare satte jag mig på bussen mot Karlstad. Tyvärr innebar det dock fem härliga timmars resande hem... Men, det fanns en glimt av solsken i detta elände! När jag stod där och febrilt ville gå på den förbannade bussen var det någon som ropade "Emelie". Till mig? Ja, det var faktiskt till mig. Ett känt ansikte som sedan förgyllde min bussresa med sitt sällskap! Tack!

Nu är jag sjukt trött. Trötthet var något jag hade tid att fundera över tidigare idag, när jag satt där på centralen i min ensamhet. Då var jag också trött. Det var då det slog mig, vi människor är ta mig tusan alltid trötta. Alltid! Vi lyckas alltid hitta en anledning till att få vara trötta. Vi är trötta om vi sovit för lite, men också om vi sovit för mycket. Vi är trötta om vi varit aktiva hela dagen, men, lustigt nog är vi även trötta om vi inte gjort ett dyft på hela dagen lång. Vi är trötta för att det är mörkt, kallt och vinter ute. Men, sen ska man såklart varje år lyssna på alla gnällspikar som är trötta på sommaren, för då är det ju så tröttsamt att vara i solen en hel dag. Hur tusan ska ni ha det? Blir ni trötta av vinter eller av sommar? Av aktivitet eller vila? Människan blir minsann trött av allt. I det har landet ser man inte längre skymten någon Kloker, Toker eller Prosit. Vi hittar bara massa Trötters överallt.

Ps. Jag saknar redan Stockholm. Tur att jag åker tillbaka om bara ett par dagar!
Ps igen. Jag vet att dvärgarna äro sju.

1 kommentar:

Larsa W sa...

Trött på all valpropaganda lika billig som reklamen, vi vill ha ett bättre Sverige. - Åh fan!