03 februari 2010

Lotterier, skämt och Grums

Idag har jag åkt tåg. Spännande, kan man ju tycka. Men faktum är att jag får nog säga att det var ganska spännande. Att åka med SJ har på senaste tiden mer liknat ett lotteri. Ska man komma fram, eller hur ska det gå? Jag kom i alla fall fram till slut, efter en timmas försening. SJ borde byta slogan: Bättre sent än aldrig.

Jag var givetvis irriterad som satan när tåget till slut lämnade stationen i Karlstad. Men, jag fick mig under resans gång två goda skratt.

Skratt nummer 1:
Jag satt och var allmänt grinig. Jag läste en bok som jag är tvingad och läsa, och roade mig med att skicka ett och annat sms. Plötsligt hör jag tanten framför mig berätta för sin gamle make, vad hon just hittat:
- Kolla här Klas vad jag hittade. Man kan göra ett test. "Vilken del av tåget är du?". Jag blev stolsfickan. "Den är bra att ha, plus att man kan hitta mycket roligt där!".
Haha! Jag tyckte det var jättekul. Tanten var fullkomligt lyrisk.

Skratt nummer 2:
Jag satt där och filosoferade. Jag hade precis ätit min clementin och satt och kikade ut på det Värmländska vinterlandskapet. Det var då det hände. Tåget började backa. Vad tusan nu? Lokföraren hade glömt bort att stanna i Grums. Ja, ni läste rätt. Han glömde bort att stanna i Grums, och fick backa tillbaka. Helt galet. SJ är ett stort skämt. Vette tusan om man ska skratta eller gråta?

Nu ska jag ha en fortsatt trevlig afton med lilla Sofia. Jag är nämligen hemma i hemstaden. Ljuva Trollhättan.

Godnatt Sverige. Godnatt världen.

3 kommentarer:

Olle sa...

Hahaha! Fy fan vad komiskt att tågfanskapet backar :D

Känns som hämtat från nån film där de ska illustrera Värmland faktiskt... men så händer det på riktigt!

Liselotte sa...

Hej Emelie!
Jag var in och spanade efter Blogg C, men fick i stället nöjet att läsa om dina tågskratt. Vem vill inte vara en stolsficka efter detta? ;-) Och var gäller backande tåg så trodde jag mig vara ensam om den upplevelsen. Det hände mig nyligen, på väg mot Avesta Krylbo från Uppsala, att lokföraren ropare: Mina damer och herrar, jag måste tyvärr meddela att vi är på väg till Gävle.. Vi kom in på fel spår och måste nu backa till Uppsala".
Vi hörs snart igen!

U-unit sa...

Hörru du duu! Du kan faktiskt inte klaga på att jag bloggar med dålig frekvens, när mitt senaste inlägg är färskare än ditt. Om man bortser från påtvingade bokrecensioner, vill säga. Men men världen kallar på mina oefterhärmliga, gudomliga ord, så det kommer ett inlägg snart.

Ikväll ska jag dock sörja Boltics poängtapp och kolla porr...