01 december 2009

Fenomenet måndagsångest hälsar på

Måndagsångest var det ja. Inte ett fenomen som jag kan säga att jag vanligtvis är så speciellt bekant med. Vi träffas inte särskilt ofta och vi delar inte varandras djupa hemligheter. Vi är inte ens vänner på facebook. Men idag knackade den uslingen på dörren och bjöd in sig själv. Fan också att jag inte kollade i kikhålet innan jag öppnade dörren. Dagen blev fylld med ångest. Och jag måste säga att ångest är ganska otrevligt. Speciellt måndagsångest...

För det första vaknade jag av att regnet slog mot mitt fönster, vilket naturligtvis inte peppade mig till att kliva ur sängen för att bege mig ut i det vackra vädret. Jag ville ligga kvar, gärna hela dagen. Jag byggde upp ett vackert scenario för mig själv. Det innebar att jag skulle få leva livet likt en handbollsmatch. När det blev lite jobbigt skulle jag skrika time-out och pausa livet en stund. Pausen skulle pågå i en hel dag, jag skulle ligga i soffan, kolla på Sunes jul, äta lussekatter och dricka julmust. En och annan pepparkaka hade ju såklart också suttit fint. Jag tryckte på snooze-knappen flertalet gånger i över en timma, i hopp om att pausen skulle kunna bli på riktigt, innan ett telefonsamtal tillslut tvingade mig att möta den trista verkligheten och kliva ur sängen. Det blev ingen julmust. Och ingen Sunes jul heller för den delen. Tusan också. Fan och attans rabarber! Det blev istället obehagligt regn och en tur till universitetet.

Arbetet på universitetet kändes hopplöst. Stressen blev påtaglig och ångesten bestämde sig visst för att vi skulle hålla ihop hela dagen. Men, någon vänskap på facebook kan den satans ångesten bara drömma om. Så goda vänner är vi inte än. Inte på långa vägar. För att göra en lång och ångestfylld historia kort, kan jag säga att jag tillslut besegrade min måndagsångest. Ha! Jag och min riktiga vän peppade varann. Det gjorde vi bra! Jaaaa! :)

Nu har jag lyssnat på det mästerverk som i dagsläget går under titeln "min favoritlåt" http://www.youtube.com/watch?v=uMGjN8-9IG0 och sedan kollat på dagens avsnitt av halv åtta hos mig. Om någon knepig varelse dessutom skulle råka undra, kan jag meddela att jag dessutom ätit lasagne.

Nu ska jag tacka för mig och bege mig till den plats där eländesdagen började - min säng. Jag hoppas att morgondagen väljer att skona mig från tisdagsångest. God natt mina vänner.

Inga kommentarer: