02 december 2009

Heute: zweiten Dezember und sieben Klementinen

Då var vi redan på nummer två. Andra december alltså. (vilket innebär 22 dagar kvar till julafton för er som har det lite kämpigt med huvudräkningen).

I mitt och Bosses kök har vi ett trevligt ljus till decembers ära. Du vet ett sånt där som man ska bränna ner en liten bit för varje dag ända fram till julafton. Jag gillar sånna ljus. Det känns så juligt. Lite som ett alternativ till en julkalender. Jag skulle kunna uppskatta en kalender. Fast då måste det vara en chokladkalender. Synd bara att den chokladen alltid är så äcklig. Så i år är faktiskt första gången i mitt liv som jag inte har skaffat en kalender. Kanske håller jag på att bli vuxen?

Något som också känns ganska juligt är clementiner. Det luktar så trevligt juligt tycker jag. Idag har jag faktiskt lyckats trycka i mig hela sju stycken. Helt galet! Det är bara en sak som irriterar mig något ofantligt: att de ibland är fyllda med kärnor. Om den är fylld med kärnor ändrar jag min åsikt drastiskt, och tycker inte att de är goda alls. Det värsta är att man inte vet om de är fyllda med kärnor förns man har skalat den och tänker börja äta. Hallå eller! Det är ju lite som att köpa grisen i säcken, som man brukar säga. Eller, i alla fall di gamle. (översättning: De gamla, på värmländska).

Det är ju faktiskt så att en varas kilopris kan skilja sig beroende på standard och kvalitet. Just därför tycker jag att det borde finnas två prisklasser vad gäller just clementiner. Ett billigare alternativ, för dem som av någon mycket underlig anledning råkar gilla kärnor i clementiner, eller bara är allmänt snåla. Det andra alternativet blir givetvis aningen dyrare, men också kärnfria. Så är det ju faktiskt med exempelvis vindruvor. Och jag kan meddela att jag hatar kärnorna lika mycket i vindruvor som i clementiner. Så, jag kräver: få bättre koll på clementinerna! Jag hatar kärnor!

God afton gott folk.

2 kommentarer:

En köpp urin sa...

En ska akte sig för di gamle klämmäntinera,så en inte får tjarneer i!

Harry på Berget sa...

Glöm inte att vi hatar människor som bokar hotellrum på studentbalen...