13 december 2009

Sankta Lucia, ljusklara hägring. Sprid i vår vinternatt glans av din fägring...

Denna flicka befinner sig i huvudstaden. Stockholm är trevligt. Extra trevligt är när det plingar i tunnelbanan, det plinget kommer jag att sakna redan imorgon då jag åter får stå ut med Värmlands trafiken...

När jag kom hit i fredags fick jag vänta på kostymnissen ett tag innan han kom till centralen. Då åt jag mitt livs antagligen dyrasteräkmacka, men den var god i alla fall. Bredvid mig vid bordet satt det fyra kvinnor, skulle gissa på att de var i 60-årsåldern. De hade en fantastisk energi. Skämtade på samma nivå som jag själv skulle kunna göra, fantastiskt. De strök under att man aldrig skulle släppa sitt barnasinne och tillåta sig själv att vara lite barnslig då och då. Det var trevligt att höra deras resonemang och skämtande. Nu kanske ni tror att jag satt och tjuvlussnade, men så var det faktiskt inte. De involverade mig i samtalet, och ska jag vara helt ärlig så märktes det knappt att det skilde kanske 40 år mellan oss. Precis så ska jag vara när jag är 60 år. Lika ung i sinnet som nu. Och ja, barnslig ibland också såklart.

Igår blev det lite extra julstämning och julmarknad på Skansen. Det var trevligt. Fast, jag hade önskat att det fanns lite mer godis bland marknadsstånden. Men det var fint ändå. Jag fick ju se en varg i alla fall. Och en järv. Men björnen, den sov.

Nu får det snart bli att skaka liv i kostymnissen. Jag vill ha julmusik, glögg, lussekatt och pepparkakor. Det är ju trots allt Lucia.

Inga kommentarer: