21 januari 2009

Emelie var namnet

Vill börja med att varna känsliga läsare då kommande text kan uppfattas som en smula ego. Men jag har på grund av min nya kurs blivit inspirerad av att fundera över ord och dess betydelse. Så, som en introduktion till mina funderingar skall jag uppdatera mig inom detta unika namn; Emelie. Bör kanske också nämnas att du bör ta mina funderingar med en nya salt.

Jag satt som sagt och funderade på vad mitt namn faktiskt betyder. Blev en aning bitter då jag insåg att Emelie inte har någon helt egen betydelse. Hur det kan komma sig, ja det förstår inte jag! ;) Tydligen är det som så att Emelie är en fransk form av Amalia. Se där, ett franskt namn. Frankrike sågs ju faktiskt som en finkultur då man vandrar tillbaka i historien. Kanske var det vad min älskade mor och far hade i åtanke då de valde att ge mig detta vackra namn? Namnet Amalia skall i sin tur vara en latinsk form av gotiska namn som börjar på Amal. Amal betyder "Verksam". Verksam väljer jag att se som ett ord som klingar positivt. Ja, för att rada upp några synonymer finns ju till exempel driftig, effektiv och nyttig. Stämmer ganska bra, finns faktiskt moments då jag känner mig riktigt effektiv!

En sak som jag tycker är riktigt orättvist är ändå att man tog bort min namnsdag! Skam! Jag vill inte på något vis peka ut något namn som sämre. Men, rätta mig om jag har fel. Jag skulle faktiskt gissa på att det finns fler människor som heter Emelie än vad det finns som heter exempelvis Irmelin eller Tiburtius. Så varför får då de ha namnsdag men inte jag? I know, något i stil med dagens I-landsproblem. Men ska man gnälla så ska man.

Jag kan ju mitt i denna bitterhet i alla fall trösta mig med att Lasse Stefanz verkligen gillar namnet Emelie. De har ju faktiskt döpt en av deras sånger till just Emelie. Mitt i denna plötsliga hysteri genom "Dansbandskampen" har ju dansband plötsligt gått och blivit lite poppis igen. Så för att folk inte ska bli alldeles ifrån sig av avundsjuka, är det kanske tur att jag inte får ha någon namnsdag. Se där, jag hittade lite ödmjukhet mot slutet.

Nej du Emelie, gå nu och lägg dig och sov, och vakna sedan upp som folk igen! ;)

Sov sött

1 kommentar:

Emelie sa...

Håller helt med dig. Emelie borde absolut platsa i namnsdagskalendern!