13 november 2009

Blogginlägg B: PRESSETIK

Vi människor är av natur vanligtvis ganska nyfikna av oss. Vi vill gärna veta exakt vad som händer, och vi vill dessutom veta extremt mycket om händelsen i sig och hur den utvecklas. Kanske är det just människans nyfikenhet som gör det svårt för massmedia att avgöra vart de ska dra gränsen om hur mycket vi ska få veta. En sak som är säker är dock att man måste dra gränser. Massmedia måste skilja på vad nyhetskonsumenterna bör veta och vad de vill veta. Skillnaden mellan vad vi vill veta och vad vi bör veta är ibland självklar, medan skillnaden ibland kan vara hårfin.

Självklart vill vi veta vad som händer när det uppstår spektakulära händelser. Det är också självklart att vi faktiskt ska veta vad som händer. Frågan är bara hur mycket information vi ska få? Ibland missbedömer massmedia gränserna och ger oss lite för mycket av det goda. Då står pressombudsmannen vid den vita plankan, viftar med den röda flaggan och dömer till övertramp. Det finns många "fina" exempel på pressetiska övertramp. Vi har exempelvis Estoniakatastrofen och det brutala mordet på stackars Engla. Sen har vi en hop människor som mer än ofta omnämns i skriverier av alla dess slag: Svenska kungafamiljen.

Svenska kungafamiljen, vad får de utstå som är så himla farligt kanske ni tänker? Ja, de är offentliga personer och får i och med det räkna med att bli aningen mer granskade än vi andra. Men, faktum är att när vi inkräktar för mycket i deras privatliv, då säger jag stopp. Prinsessa eller ej, alla har rätt till ett privatliv. Året var 1997, när det efter stora spekulationer offentliggjordes att prinsessan Victoria hade drabbats av ätstörningar. Efter det uttalandet betedde sig media som gamar, och publicerade något nytt i frågan så fort de fick möjlighet. De spelregler som finns för press, radio och TV säger tydligt att man ska avstå från publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning. Varför? Jo, man vill skydda den personliga integriteten och värna om privatlivet. Jag anser i fallet inte att allmänheten hade med hela händelseförloppet gällande hennes sjukdom att göra. Om jag hade fått bestämma hade det publicerats att hon hade ätstörningar, för det är något som rör oss på grund av hennes rollsom kronprinsessa. Sedan hade jag valt att ha det ganska tyst tills det att kronprinsessan meddelar att hon är frisk igen, så vida det inte händer något stort där emellan. Hon må som sagt vara en offentlig person, men vi har inte med henne att göra i frågor som rör henne och ingen annan.

Liknande händelse kan man hitta tidigare i år. När hennes trolovade Daniel Westling genomgick en njurtransplantation. Hur han mår blev också plötsligt viktigt för allmänheten att veta om. Vi hittade rubriker i stil med "Kommer Daniel duga för hovet?" och "Kan Daniel bli pappa?". Ja, du läste rätt. Media byggde hönor av en fjäder och började spekulera i både det ena och det andra. Än en gång, media gjorde -enligt mig- ett övertramp när de publicerar mer fakta än vad allmänheten bör veta. Visst är det många som vill veta att han är sjuk. Men, jag har svårt för alla spekulationer där emellan.

Utan att generalisera allt för grovt skulle jag vilja påstå att det är kvällspressen som stöter på den röda flaggan i majoriteten av fall som det döms till pressetiska övertramp. Jag frågar mig, skriver man "för mycket" för att stilla din och min nyfikenhet? Eller, förvandlas ögonen till dollartecken och det enda de ser är ökade försäljningssiffror? I kvällspressens fall känns det mest troligt att det är dollartecknen som spökar...

Jag tycker att det är viktigt att man följer spelreglerna. Visst, de är inte juridiskt bindande. Men, de är framtagna av människor i branschen, vilket kanske gör dem ännu viktigare att följa? Innan man publicerar, fundera på en viktig fråga: Är den här informationen till för allmänhetens intresse? Vill de läsa informationen, eller bör de läsa informationen? Självklart kan de båda kombineras. Men, det första påståendet i ensam sits, det funkar aldrig!

Vi är välsignade med att ha lagar om tryckfrihet och yttrandefrihet som gör att media har relativt fria tyglar. Att se sina gränser är då viktigt för att det journalistiska arbetet ska kunna ses som det fina hantverk, som jag anser att det faktiskt är - om det görs på rätt sätt.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Hej!

Jag håller med dig helt och hållet. Jag är också skeptisk till hur media vänder in och ut på folks privatliv vare sig det handlar om kungafamiljen eller en tidigare okänd familj som plötsligt hamnar i rampljuset för att de råkat ut för någon form av tragedi.

Det är intressant att du tar upp kvällpressen, som jag själv ondgör mig över i mitt blogginlägg. Visst måste det vara så att de vill krydda sina löpsedlar extra för att sälja lösnummer? Morgontidningarna lever väl snarare på prenumeranter och säljer lösnummer endast till dem som verkligen är ute efter nyheter och inte skvaller.

Jag har funderat över om kvällstidningarna alltid har varit så här skandalorienterade eller om det var annorlunda på 80-talet när jag växte upp. GT var en tidning som lästes i mitt hem och jag trodde då att det var en trist nyhetsblaska. Var den mer seriös då eller läste mina föräldrar mest förtäckt skvaller?

Stefan sa...

Hej Emelie!

Ett mycket intressant inlägg där jag rakt igenom håller med om vad du skriver. Visst går media många gånger för långt i sin iver att presentera en nyhet.

Jag tror att media många gånger skader personer de skriver om mer än de nånsin kan tro. Detaljer i en människas liv ska inte andra frossa i om det skadar.

Visserligen får ofentliga personer vara beredda på att utstå lite mer än "vanligt folk" men samma regler måste gälla även där.

Någonstans måste respekten för individen få finnas, oavsett vad han/hon gjort.

Tack för ett bra inlägg.


Vänliga hälsningar

Stefan Nordin

Liselotte sa...

Hej Lisa och resten!
Bör veta eller vill veta är stora frågor.Och FÅR veta.... Din formulering "Då står pressombudsmannen vid den vita plankan, viftar med den röda flaggan och dömer till övertramp" gillar jag. Däremot är den kanske lite missvisande. PO viftar ju aldrig med den röda flaggan utan att nån annan gjort det innan. Det vill säga: det pressetiska övertrampet måste anmälas av någon som känner sig drabbad. Att kronprinsessan skulla ha fått ha sin ätstörningsperiod/-behandling i fred håller jag också med om. Som så många gånger stannar inte rapporteringen vid det relevanta innehållet, utan fortsätter grotta ner sig och gräva i detaljer som för vissa människor kanske är underhållande svaller, men som egentligen saknar större relevans. Vad är det hos som människor som gör att vi respekter respektlöshet? Att vi inte protesterar mer högljutt emot den respektlösa rapporteringen bortom alla integritetsgränser? Kanske är vi immuna? Kanske upprörs vi inte tillräckligt eftersom rapporteringen mer liknar underhållning än nyhetsförmedling - mer fiktion än fakta,
...funderar Liselotte